-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10151 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:9

صريحاً بفرماييد سپردهگذاري در بانك، يا خريد اوراق مشاركت و دريافت بهره مستمره، از نظر شرعي چه حكمي دارد؟

- ضمناً بگوييد: آيا جايز است براي مساجدي كه هيچ گونه درآمد مالي مثل وقف ندارد، سپردهگذاري كرد و از سود حاصله هزينههاي آن مثل تعمير و نوسازي و حقوق خادم را تأمين نمود؟

از فقيه بزرگواري پرسيدهاند: حكم سودهاي عليالحساب كه در مشاركتهاي بانكي به سپردهگذار پرداخت ميشود چيست؟ در پاسخ گفتهاند: هرگاه سپردههاي ثابت به نحو مضاربه و يا وكالت در تجارت و توليد باشد، مشروع است و اخذ سود طبق شرط و قرار به نحو كسر مشاع جايز است و پرداخت مبلغ معين به عنوان علي الحساب بلامانع است.(1)

پاسخ سؤال قسمت قوم، از پاسخ سؤال اول مشخص شد؛ يعني اگر سپردهها به عنوان مضاربه يا وكالت در تجارت باشد، گرفتن سود و مصرف آن در امور مزبور مانعي ندارد.

پينوشتها:

1 - آيةالله فاضل، جامع المسائل، ج2، ص 319.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.